vem vet?!

Vem ska jag vända mig till när jag har frågor och funderingar? Vem ska jag söka svaren hos. Sjukhuset såklart. Fast allt är inte såklart som det låter.

Under torsdagen försökte jag nå sjukhuset för att jag hade några frågor som jag ville få svar på, dock ringde de aldrig upp och jag blev lite lätt irriterad och sur över att de sa att de skulle ringa upp så snart som möjligt, fast de inte ens gjorde det. Det visade sig att felet låg på min telefon.

Så idag fredag, gjorde jag ett nytt försök och sökte min kontaktsjuksköterska. Blev strax där efter uppringd av en annan sjuksköterska, och frågade om dessa två papper och varför det blev sådär nu då jag tidigare gjort på ett annat sätt.

Jag bad även om att få numret till min sköterska som har hand om den biten. Då fick jag till svar,

”Ehhm, Humm, det är hennes sita dag idag!”

Jaha? svarade jag, vem ska jag vända mig till då?

”Ja, det blir då mig, eller X eller XX.”

Men min kontaktsjuksköterska då? Varför kan jag aldrig nå henne heller?

”Ehhhhh, Ja, Humm, Hon har ju med slutat. Nu är det jag som är din kontaktsjuksköterska, och öven X. ”

Förvirringen blev total, varför var jag, sist att få reda på det.

Självklart ska vi patienter inte ha att göra med orsak och anledning till varför personal slutar etc. Men när man har de som kontaktsköterskor så blir man lätt nedstämd.

Jag kan säga att jag måste ringa upp på måndag igen då jag blev så paff och tagen så jag minns inte vad de sa som svar på mina frågor, av att inte någon information går ut till oss patienter.

Skulle vi göra såhär i mitt yrke, helt plötsligt så är den ena inte där och där står istället en annan. Det skulle bara inte få ske på förskolor, skolor och liknande verksamheter. Varför ska det då vara ok i vården?

 

2 svar på ”vem vet?!”

  1. Fyfasen vad dåligt!! Hela jävla systemet är snart en katastrof , usch att man som orolig behövande patient skall ha ett sådant underläge! Hoppas verkligen att du klarhet i och får en kontakt syrra som är bra. Kramar från oss!!!

  2. Det är mycket personalomsättning i vården. Du sätter ord på hur jag känner att patienterna känner det! ❤?Det är skit! Det är ju därför jag som sjukvårdsanställda inte mår toppen, vänder ut o in på mig för att jag är lojal mot mina patienter och ser behov, samtidigt är det inget som prioriteras av verksamheten. Vi på golvet vet vikten av kontinuitet och goda bemötande, information osv. Men det är ledning och organisation som tar beslut och som inte agerar efter vår erfarenhet. Vi har flera ggr sagt till chef att vi vill att information ska gå ut till patienter, men svaret är att ”vården de får är det viktigaste och det ska de få”… information om personalsituation osv anses inte behövas- det ligger på var och en av oss att informera vid besök eller dylikt. Så sammanfattningsvis- jag det försvarar inte! Jag och många med mig anser att den infon ska ut, för vi vet vikten av det, men vi får ingen gehör uppåt. Har precis skrivit arbete kring personcentrerad vård och vet att det ligger i tiden och borde väl prioriteras av verksamhetschefer och politiker nu i valtider! ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Kommentarer skyddat av WP-SpamShield för WordPress

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.